آینه جادو

آینه جادو
در آینه رسانه

جشنواره مردمی، برای مردم

جمعه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۱، ۰۹:۱۷ ب.ظ

به نام خدا

موضوعی که چند وقتی رسانه ها و برخی دوستان ما رو به خود مشغول کرده ، رویدادی فرهنگی، با نگاه انقلاب اسلامی به موضوعات بود که در قاب تصویر مباحث را با مخاطبین خود در میان می گذاشت.

جشنواره مردمی فیلم عمار از اون دست کارها ست که بنظرم در سیاست های کلی فرهنگی نظام تحول ایجاد کرد و تونست باز هم فرهنگ ناب را از طریق مردم برای مردم به ارمغان بیاره.

مردمی کردن کار فرهنگی نیازی بود که توجه چندانی در برنامه ریزی های ریز و درشت مسئولین نداشت و گاهی هم این قوانین و بروکراسی اداری ،مانعی بر این موضوع بود.

تهیه نقشه راه ، مدیریت فرهنگی و اولویت بندی از مهم ترین مشخصه های یک دستگاه فرهنگی کارآمد و میشه گفت انقلابی است، که متاسفانه در دستگاه های دولتی کمتر به این امر توجه میشه و در واقع ترجیح می دن خودشون به عنوان راس کار فرهنگی در قالب اجرای طرح ها وارد عمل بشوند.

جشنواره مردمی عمار با مدیریت صحیح توانست ارتباط خوبی بین فیلم ساز و مخاطب با سیاست و رویکرد مشخص(بیداری اسلامی،جنگ نرم،نقد درون گفتمانی و...) ایجاد نماید که این کار با توجه به وسعت کشوری آن با کمترین هزینه به سر انجام رسید.

پر واضح  است که فیلم ساز متعهد و انقلابی ما به دنبال سوژه مناسب و مخاطب می باشد و مخاطب مردمی ما از جنس این نوع فیلم ها حمایت می کند و تنها این حلقه رابط اتصال این دو بخش مغفول مانده، نیاز به برنامه ریزی درست و ... داشت که وجود یک جشنواره مردمی میتواند این قطعه از پازل کار را نیز تکمیل نماید.

موضوع  انتهایی که بنظر مهم می باشد، توجه به دو سوی این ارتباط است .

هدف جشنواره در بخش فیلم ساز حمایت از او و دیده شدن آثار هنرمند در نگاه مخاطب می باشدو

** آن سوی این پل مخاطبی است که متاسفانه با سیاست های اشتباه مجذوب جاذبه های کاذب(۱) آثار سینما و تلویزیون ما گشته .

ما در جشنواره عمار قرار است فیلم‌هایی را پخش کنیم که تا به حال دیده نشدند و با مردمی طرف هستیم که تا به حال فیلم خوب ندیده‌اند این دو محوری است که باید از هر جنبه‌ای تحت مراقبت و توجه باشد.

و یکی از راه کار های این امر را که می توان بدان اشاره کرد،بررسی و انتخاب بومی فیلم ها برای مخاطبین است.

و مطمئن باشیم که فطرت پاک انسانی که با هنر پاک الهی ارتباط دارد به کمک فیلم ساز می آید و آنچه از فیلم او بیان می شود را بر دل مخاطب می نشاند.

جاذبه کاذب:

جاذبه‌های کاذب، جاذبه‌هایی منافی آزادی و اختیار تماشاگر و ممانع او از رشد و تعالی کمال‌طلبانه به سوی حق است. جاذبه‌ی کاذب، جاذبه‌ای است که تماشاگر را سحر میکند و او را از رجوع به فطرت خویش بازمیدارد. هر جاذبه‌ای که عقل بشر را تحت سیطره‌ی خویش بکشاند و تماشاگر را به ورطه‌ی تسلیم در برابر وهم و شهوت و غضب،(ببرد) جاذبه‌ی کاذب است. سوءاستفاده از گرایش‌های شهوی تماشاگر جایز نیست و ترس و وهم و خشم او را نیز تا آنجا باید تحریک کرد که مانع کمال روحانیاش نباشد.             آینه ی جادو - شهید آوینی

نظرات  (۲)

۰۹ فروردين ۹۲ ، ۱۶:۴۶ امیرحسین دهزاد
سلام خداقوت
خیلی خوبه که درمورد وقایع دوروبرمون نظر بدیم؛ من این حرکت شما رو تحسین میکنم و خوشحالم که درمورد این مسایل (حداقل) با دید متفاوت نگاه میکنید(کاری به درست یا غلط بودنش ندارم؛ این تفکر ارزشمنده)
موفق باشید
اما بعد از خوندن این مطلب نظراتی که به ذهنم رسید اینا بودن که کاملا شخصین:
بند 4 (تهیه نقشه راه ، مدیریت فرهنگی و اولویت بندی...) و  اینکه "ما در جشنواره عمار قرار است فیلم‌هایی را پخش کنیم که تا به حال دیده نشدند و با مردمی طرف هستیم که تا به حال فیلم خوب ندیده‌اند این دو محوری است که باید از هر جنبه‌ای تحت مراقبت و توجه باشد." رو باهاش موافقم. چون ذایقه ی مردم ما متاسفانه با یک سری فیلمهای خارجی ساخته شده و متاسفانه تر اینکه چون ما حرکتی در این مسیر نکردیم، قواعدی با توجه به فرهنگ و عقایدمون برای این مدیوم تعریف نکردیم؛ عده ای از دوستان داخل هم به ناچار و از این جهت که اصول دیگری وجود نداشته براساس این چارچوب فیلم ساختند که خودبه خود به ذهن مخاطب القا کرده که فیلم درمورد این موضوعِ خاص، باید اینگونه باشد! یعنی ذایقه سازی شده
واز طرفی کمکاری مسئولین و ما هم مزید برعلت گشته!
پس وجود همچین بسترهایی بسیار دیر ولی مناسب است!

ودرمورد دوبند پشت سرهم (شروع از:جشنواره مردمی عمار با مدیریت صحیح...   تا  پایان:...میتواند این قطعه از پازل کار را نیز تکمیل نماید.) هم باید بگم دو نظر دارم:
1.اینکه هنوز به نظرم مدیریت جشنواره کامل نیست و شاید حتی بشه گفت صحیحِ صحیح هم نیست!
2.و اینکه این پازل انقدر راحت تکمیل نمیشه؛ البته نفس عمل که جشنواره ایه از مردم برای مردم  عالیه ولی باز به نظرم ضعف در مدیریت: از نداشتن یک چارچوب معین برای جشنواره، تا ضعف در تبلیغات و... شاید این روند اعتمادسازی بین فیلمساز انقلابی و مخاطب رو کند و یا حتی متلاشی کنه(یعنی سلب اعتماد!)
امیدوارم که از سالهای آینده حرکت روبه رشد چشمگیری از عماری ها ببینیم و مثل جشنواره ی فجر پیشرفت(یا پسرفت!) نکنند...
۱۱ فروردين ۹۲ ، ۰۱:۱۲ سهیل حاجی پور
سلام
ببخشید که کمی دیر جواب میدم

با تشکر از نظرات خوبتون

من هم تمام مشکلات و انتقاداتی که به جشنواره وارد نمودید رو قبول دارم و تا حد امکان با مسئولین برگزار کننده جشنواره در میان گذاشتم

و این پازل گم شده  که به آن اشاره نمودید رو نیز فقط جشنواره عمار نمی دونم
بلکه کارهایی از این دست که فیلم را به میان مردم و با تعریفی دقیق تمام مردم می آورد می تواند این پازل را پرکند و مطمئنن یک یا چند جشنواره و ... نمی تواند این قطعه پازل را که متاسفانه سال هاست به سبک فرهنگ تفنن گرای غربی کامل شده است و فقط مخاطبین شهری را شامل می گردد را به سادگی تعویض یا کامل نمود.
و کارها باید کرد این راه دشوار
و این امر نیز ، نیاز تفکر و اجرای افراد خوش فکر و عالم به این موضوع در سرتاسر کشور دارد

امیدوارم به زودی شاهد این حرکت بزرگ باشیم

یا علی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی