کتاب راز رسانه؛ گفتارها و گفت و گوهای نادر طالب زاده
درباره «رسانه»، رأیها و نظریههای زیادی مطرح شده است، از بحث درباره ماهیت رسانه گرفته تا سیاستگذاری رسانه و تا تکنیکهای تأثیرگذاری رسانهای و مهارتهای رسانهای؛ اما عمده آراء مربوط به اندیشمندانی است که مشغول به مطالعه و تأمل درباره رسانه هستند و کمتر در حوزههای عملی رسانه فعالیت میکنند.
«نادر طالب زاده» از معدود اندیشمندان حوزه رسانه است، که فعالیتهای زیادی در کار رسانهای نیز دارد. از این جهت مطالعه این اثر میتوانند زاویه دید متفاوتی نسبت به رسانه ایجاد کند.
مارشال مک لوهان نظریهپرداز رسانه گفته بود: رسانه همان پیام است. این سخن که رأئی درباره ماهیت رسانه است، سوء تفاهمی برای برخی از اهل نظر پیش آورده است که ماهیت رسانه اجازه انعکاس هر پیامی را نخواهد داد و پیامهای متنوع را تنها با صورتی که متناسب با ماهیت رسانه است، ارائه خواهد کرد. بحث درباره ماهیت رسانه را نباید با سیاستگذاری در حوزه رسانه اشتباه کرد و به بهانه «رسانه همان پیام است» از حوزه مهم و استراتژیک سیاستگذاری رسانه غفلت کرد. همچنان که در امپراطوری غرب نیز میان این دو تفکیک قائلند.
اگر غرب رسانهای تنها نظر به ماهیت رسانه داشت نمیبایست در پخش اخبار انقلاب اسلامی و سخنان رهبر انقلاب حساس باشند و سانسور زیاد اعمال کنند:
«اتفاقاً اگر رسانه و ابزارهای تکنیکی آن ذاتاً برآمده از قدرت صاحبان و سازندگان آن نبود، رسانههای غربی این قدر در پوشش اخبار ایران حساسیت به خرج نمیدادند و مخالف انتشار پیام انقلاب نبودند. پس محتوای رسانهای برایشان مهم است و یک امر خنثی نیست. شما ببینید که آنها چقدر در انتشار سخنان رهبر معظم انقلاب حساسیت دارند و آن را پوشش نمیدهند، چون میدانند که کلام حق و محتوای حقیقی میتواند تأثیر زیادی بر افکار عمومی گذاشته و به ضرر آنها تمام شود.»
شاید برخی در هنگام خواندن این عبارت بگویند که این نوعی توهم توطئه است اما به راستی توهم توطئه چیست؟ طالبزاده میگوید: «توهم توطئه» طرحی است از دنیل پایپس. پایپس نویسنده آمریکایی و حامی رژیم اسرائیل و عضو شورای امنیت ملی آمریکا است که از سرسختترین مدافعان مبارزه با گروهای اسلامی محسوب میشود. توطئهاندیشی چماقیست که صهیونیستها تراشیدهاند و به دست اهل رسانهی مطیعشان دادهاند تا آدمهای واقعبین را مرعوب کنند و نتوانند وارد قُرُق آنها شوند.
سخن بسیار است و مجالی برای طرح همه آنها دراین معرفی مختصر نیست. گذرا مروری میکنیم بر فصول کتاب «راز رسانه»؛ مجموعه گفتارها و گفتگوهای نادر طالب زاده است که به همت «یاسر عسگری» و از سوی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و دفتر نشر معارف منتشر شده است.
کتاب دارای چهار فصل است، فصل نخست زندگینامه و فعالیتهای نادر طالب زاده را بررسی میکند. فصل دوم با عنوان رسانه و سیاست، به بحثهای مهمی همچون، «نسبت هنر و ایدئولوژی»، «تصویر انقلاب اسلامی در رسانههای غربی»، «مبارزه با تحقیر رسانهای غرب»، «سیاستگذاری در حوزه رسانه»، «جنگ نرم و استراتژی رسانههای داخلی» و «رسانه، فقط پیام نیست»؛ میپردازد.
در فصل سوم به نگاه شهید سیدمرتضی آوینی درباره مستند رسانه و سینما پرداخته میشود. اطلاع از این که شهید آوینی گفته بود: «طالبزاده دیدهبان انقلاب است» این کتاب و خصوصاً این فصل را خواندنیتر خواهد کرد.
موضوع فصل چهارم نیز نسبت فرم و محتوا در برنامه تلویزیونی «راز» است.
متن بالا از بخش پیشنهاد کتاب، در سایت «پاتوق کتاب» است که فقط ویرایش های کوچکی روی آن صورت گرفته!